AOF Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Görsel Estetik Dersi Çıkmış Final Soruları 2020 – 2021

AOF Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Görsel Estetik Dersi Çıkmış Final Soruları 2020 – 2021

AOF Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Görsel Estetik Dersi Çıkmış Final Soruları 2020 – 2021
Yayınlama: 04.11.2022
24
A+
A-

AOF Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Görsel Estetik Dersi Çıkmış Final Soruları 2020 – 2021

1 ) Filmdeki olayların bir gün içerisinde gerçekleşmesi.
Bireyin büyümesi iki saatlik bir zaman diliminde anlatılırken bu sürecin içerisinde geçen ve sadece 30 saniye süren bir kaza sahnesi izleyicide saatler sürmüşçesine bir etki yaratabilir.
İzleyicinin film izleme sürecinde salonda tükettiği reel zaman.

Aşağıdakilerden hangisinde doğru sinemasal zaman kategorileri yukarıda verilen örneklerle sırasıyla eşleşmektedir?

A ) Süjesel zaman, Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zaman, Reel zaman
B ) İzleyici tarafından algılanan zaman, Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zaman, Süjesel zaman
C ) Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zaman, Reel zaman, İzleyici tarafından algılanan zaman
D ) İzleyici tarafından algılanan zaman, Süjesel zaman, Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zaman
E ) Süjesel zaman, İzleyici tarafından algılanan zaman, Reel zaman

Çözüm : Filmdeki olayların bir gün içerisinde gerçekleşmesi hâlinde filmin sujesel zamanı bir gün olmaktadır. Sinemada zamana ilişkin üçüncü kategori ise izleyici tarafından algılanan zamandır. Bir sinema filminde, filmsel zamanın akışı ile algılamamanın zamanının birbirleriyle yakın ilişkileri olsa da zamanın daralması ve genişlemesi aracılığıyla oluşturulan anlatının izleyiciler üzerinde yarattığı farklı duygusal etkiler farklı zaman algılarına neden olacaktır. İzleyicinin film izleme sürecinde salonda tükettiği zaman reel zamandır. Doğru cevap E şıkkıdır.

2 ) Doğayı anlamaya çalışan insan yansıttıkları ile doğayı kendi doğasına katmaya çalışmış, onu yeri geldiğinde kompozisyonlarında mitleştirmiştir. Ölüm kültüne dayanan görünüşleri itibari ile dağları anımsatmakta doğa ve yaşam formlarının tarihsel kanıtları biçiminde ayakta durmakta olan tarihi yapı hangisidir?

A ) Efes Antik Kenti
B ) Mısır Piramitleri
C ) Ayasofya Camii
D ) Çin Setti
E ) Göbeklitepe Örenyeri

Çözüm : Doğayı anlamaya çalışan insan yansıttıkları ile doğayı kendi doğasına katmaya çalışmış, onu yeri geldiğinde kompozisyonlarında mitleştirmiştir. Ölüm kültüne dayanan Mısır piramitleri görünüşleri itibari ile dağları anımsatmakta doğanın yüceliği ölümün bilinmezliği ile birlikte Heredot’un taştan dağlar benzetmesine gidecek kadar insan, doğa ve yaşam formlarının tarihsel kanıtları biçiminde ayakta durmaktadır. Doğru cevap B şıkkıdır.

3 ) Genel olarak bir işin, bir oluşun içinde geçtiği, geçeceği veya geçmekte olduğu süre, vakit olarak tanımlanan aşağıdakilerden hangisidir?

A ) Çalışma
B ) Zaman
C ) Hareket
D ) Başarı
E ) Kısıtlama

Çözüm : Zaman genel olarak bir işin, bir oluşun içinde geçtiği, geçeceği veya geçmekte olduğu süre, vakit (TDK) olarak tanımlanır. Doğru cevap B şıkkıdır.

4 ) Görüntünün kalıcı olmasını başaran ilk kişi aşağıdakilerden hangisidir?

A ) Leonardo DaVinci
B ) Joseph Nicéphore Niépce
C ) Thomas Wollaston
D ) Carl Wilhelm Scheele
E ) Elizabeth Fulhame

Çözüm : Doğru cevap Joseph Nicéphore Niépce. Doğru cevap B şıkkıdır.

5 ) “Uzay ve zaman noktaları, uzaysal koordinatlarına ek olarak, ayrı bir ‘şimdiler’ çokluğu ile belirlenirler. Bu belirlenen ‘şimdiler’ tikel-göreli ‘şimdiler’dir. Bu nedenle, zamanın nesnel bir algılanışından söz etmek mümkün değildir.” görüşünü savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?

A ) Newton
B ) Gilles Deleuze
C ) Einstein
D ) Tarkovski
E ) Henri Bergson

Çözüm : Einstein’a göre; uzay ve zaman noktaları, uzaysal koordinatlarına ek olarak, ayrı bir ‘şimdiler’ çokluğu ile belirlenirler. Bu belirlenen ‘şimdiler’ tikel-göreli ‘şimdiler’dir. Bu nedenle, zamanın nesnel bir algılanışından söz etmek mümkün değildir. Doğru cevap C şıkkıdır.

6 ) I. Reel zaman
II. Kurgusal Zaman
III. Hayali zaman

Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri sinemadaki zamanları ifade eden kavramlardır?

A ) Yalnız I
B ) Yalnız II
C ) Yalnız III
D ) I ve II
E ) I, II ve III

Çözüm : Sinemada zamanı ele aldığımızda “Reel (astronomik) Zaman”, “Kurgusal (irreel) Zaman” ve “Hayali (mevhum) Zaman” olmak üzere üçe ayırmak mümkündür. Doğru cevap E şıkkıdır.

7 ) Sıklıkla kullanılan yapay ışık çeşitleri aşağıdaki hangi seçeneklerde belirtilmiştir?

I-) Akülü setler
II-) Efekt spotlar
III-) Gaz lambası
IV-) Balon ışık
V-) Takip spotlar

A ) I, II, IV ve V
B ) I, II, III ve V
C ) II, III, IV ve V
D ) I, II, III ve IV
E ) I, III, IV ve V

Çözüm : Sıklıkla kullanılan yapay ışık kaynak çeşitleri: gün ışığı projektörleri, camlı projektörler, camsız projektörler, par projektörler, kanal projektörler, takip spotlar, akülü setler, efekt spotlar, fon spotlar ve balon ışıktır. Doğru cevap A şıkkıdır.

8 ) Yaprak üzerindeki böceğe odaklanmak ve yaprağı flu çekmek için aşağıdaki hangi seçenek tamamıyla doğrudur?

A ) Geniş diyafram, f/1.8
B ) Dar diyafram, f/1.8
C ) Dar diyafram, f/16
D ) Dar diyafram, f/22
E ) Geniş diyafram, f/16

Çözüm : Minik bir nesne pozlanacaksa ve arka planı flu yapıp, sığ bir alan derinliği isteniyorsa ayarlarda f/1.8 ve f/5.6 arasında bir f değeri seçmek doğru olacaktır. Doğru cevap A şıkkıdır.

9 ) Hangisi fotoğraflanacak nesneye pozlamada verilen süre kadar sabit odaklı olmayan bir lensinizle yaklaşma veya uzaklaşma prensibine dayanır?

A ) Zoom
B ) Kaydırma
C ) Pan
D ) Alan derinliği
E ) Enstantene

Çözüm : Fotoğrafta Zoom in/out: Fotoğraflanacak nesneye pozlamada verilen süre kadar sabit odaklı olmayan bir lensinizle yaklaşma veya uzaklaşma prensibine dayanır. Zoom objektifler bu uygulama için oldukça uygundur. Doğru cevap A şıkkıdır.

10 ) Aşağıdakilerden hangisinde uzun pozlama tekniği için yapılması gerekenlerden değildir?

A ) Makinenizde noise azaltma seçeneği mevcutsa, uzun pozlama gürültü azaltma özelliğini etkinleştirin
B ) Kablolu/kablosuz uzaktan kumandayı bağlayın veya 10 saniye boyunca otomatik zamanlama moduna geçin.
C ) ISO’yu cihazınızda izin verilen minimum değere indirin (genellikle ISO 100, bazen yüksek kaliteli cihazlarda bazen biraz daha fazla 50).
D ) Öncelikle makinemizi tripod üzerine takıp, seçilen bölgeye sağlamca yerleştirerek en doğru çekim açısını seçin.
E ) Objektifiniz tarafından izin verilen maksimum diyaframı seçin

Çözüm : Uzun Pozlama Tekniğinde İp Uçları:
1. Çekim güvenliği ve hazırlığı için, çekim yapacağınız bölgeye çekimden birkaç saat önce gidin. Çekim öncesi kurgunuzu yapın. Mutlaka çekim sonrası için planlamalarınızı yapın. Gece çekimleri için gündüz gelmiş olduğunuz yol, geceleyin tehlikeli bir yola dönüşebilir. Bu nedenle kaybolma riskinize karşı önlemlerinizi alın. Mutlaka bir el lambası çantanızda bulundurun.
2. Öncelikle makinemizi tripod üzerine takıp, seçilen bölgeye sağlamca yerleştirerek en doğru çekim açısını seçin. Bu açı seçimi esnasında ufuk çizgisi de çerçeve içerisindeyse düz olduğundan ve kompozisyon kurallarınıza göre yerleştiğinden emin olun.
3. Makinenizde noise azaltma seçeneği mevcutsa, uzun pozlama gürültü azaltma özelliğini etkinleştirin (Sensör uzun pozlama esnasında ısındığında nois oluşturur, fotoğrafta görülen çirkin bir gürültüdür ve ortadan kaldırılması kolay değildir).
4. Çekim esnasında titreşim yaratmaması ve çektiğimiz karelerde netlik kaybına yol açmaması için VR (vibration reduction) titreşim azaltma özelliğini mutlaka kapatmalıyız.
5. Kablolu/kablosuz uzaktan kumandayı bağlayın veya 10 saniye boyunca otomatik zamanlama moduna geçin.
6. Objektifiniz tarafından izin verilen minimum diyaframı seçin (genellikle f/16, f / 22).
7. ISO’yu cihazınızda izin verilen minimum değere indirin (genellikle ISO 100, bazen yüksek kaliteli cihazlarda bazen biraz daha fazla 50).
8. Pozlama sürenizi şartlara göre belirleyebilirsiniz. 15, 25 veya 40 saniye gibi değerleri deneysel olarak kullanabilirsiniz. Unutmayın bu teknik tecrübe kazandıkça mükemmel sonuçlar verecektir. 30 saniye ve üstü uzun pozlamalar için “Bulb” modu kullanın. “B” Bulb mod sayesinde istediğiniz süre kadar pozlama yapabilirsiniz. Özellikle gün batımı, deniz yansımalı şehir ışıkları fotoğrafları bu teknik için idealdir.
9. Makinenizin dosya formatını daha sonraki ufak tefek müdahalelere açık olması için JPEG+RAW formatına ayarlayınız.
Doğru cevap E şıkkıdır.

11 ) Aşağıdakilerden hangisi portre fotoğrafçılığı ile ilgili doğrudur?

A ) Kamera ve konu arasındaki uzaklık arttıkça fon fluluğu arttırılabilir.
B ) Portre çekimlerinde ters ışık olmasına dikkat edilmelidir.
C ) Portre çekimlerinde en ideal ışık gece ışığıdır.
D ) Arka plan uygulamasında ikinci bir portreden destek alınamaz.
E ) Portrede çene bölgesinden kesilerek kesinlikle çerçeveleme yapılmamalıdır.

Çözüm : Verilen A seçeneğinin aksine, kamera ve konu arasındaki uzaklık yaklaştıkça fon fluluğunu arttırmak mümkündür; B seçeneğindeki ifadenin aksine, portre çekimlerinde ters ışıktan mümkün olduğunca kaçınılmalıdır. C’nin tam tersi olarak portre çekimlerinde en ideal ışık gün ışığıdır ve son olarak D’deki ifadenin aksine, arka plan uygulamalarında çok kullanılan bir yöntemde ikinci bir portreden destek alınmasıdır. Doğru bilgi verilen ifade ise E seçeneğidir. Doğru cevap E şıkkıdır.

12 ) Fotoğraf kelimesi, aşağıdaki hangi kelimelerin birleştirilerek türetilmesinden oluşmamıştır?

A ) Fos
B ) Fotos
C ) Grafein
D ) Işık
E ) Görüntü

Çözüm : Fotoğraf (Eski Yunanca φῶς (fos), φωτός (fotos), “ışık (gök cisimlerinin)”, “aydınlık” ve γράφειν (grafein), “çizmek”, “kazımak”, “resim yapmak”, “yazmak” kelimeleri birleştirilerek türetilmiş bir isimdir. Kelime anlamı, ışık yardımı ile iz bırakmaktır. Doğru cevap E şıkkıdır.

13 ) “Kör Nokta” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?

A ) Sinirlerin göz küresinden çıktığı bölümdür.
B ) Retina hareketlerinin kısıtlandığı bir durumdur.
C ) Elektro manyetik sinir uçlarının hasar görmesidir.
D ) Tamamen biyolojik bir problemdir.
E ) Ağ tabakada ışık duyargalarının bulunmadığı noktadır.

Çözüm : Ağ tabakada ışık duyargalarının bulunmadığı noktadır. Doğru cevap E şıkkıdır.

14 ) Dış mekânlarda yapılan çekimlerde ışığın yoğunluğu fazla ise hangi renk filtre kullanılmalıdır?

A ) Yeşil
B ) Mavi
C ) Beyaz
D ) Kırmızı
E ) Gri

Çözüm : Dışmekânlarda yapılan çekimlerde ışığın yoğunluğu fazla ise gri filtre (Neutral density filter, “ND”) kullanılmalıdır. Bu şekilde ışığın yoğunluğu denetlenebilir (video kameralarda genelde 2 ve 4 numaralı filtre). Gri filtre renk değişimine neden olmaz. Doğru cevap E şıkkıdır.

15 ) Aşağıdakilerden hangisi ışığın işlevlerinden değildir?

A ) Işık, konuyu aydınlatmak için kullanılır.
B ) Işık, konuya hacim ve derinlik vererek boyut kazandırır.
C ) Işık, atmosferi şekillendirir.
D ) Işık, desen oluşturmak için kullanılır.
E ) Işık seyirciye gösterilmesi istenmeyen objeleri saklar.

Çözüm : Işığın dört temel işlevi vardır. Bunlar;
• Işık, konuyu aydınlatmak için kullanılır.
• Işık, konuya hacim ve derinlik vererek boyut kazandırır.
• Işık, atmosferi şekillendirir.
• Işık, desen oluşturmak için kullanılır.
Doğru cevap E şıkkıdır.

16 ) Çekimler sırasında meydana gelebilecek ışık yansımalarına ve parlamalarına engel olmak için kullanılan filtre hangisidir?

A ) Beyaz Filtre
B ) Mavi Filtre
C ) Polarize Filtreler
D ) Renk Düzeltme Filtreleri
E ) Ultraviyole Filtreler

Çözüm : Polarize filtreler, çekimler sırasında meydana gelebilecek ışık yansımalarına ve parlamalarına engel olmak için kullanılırlar. Doğru cevap C şıkkıdır.

17 ) Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiçbir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyonların tanımı aşağıdakilerden hangisidir?

A ) Simetrik kompozisyon
B ) Açık kompozisyon
C ) Serbest kompozisyon
D ) Üçgen kompozisyon
E ) Spiral Kompozisyon

Çözüm : Serbest kompozisyon ise günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiçbir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyonların tanımıdır. Doğru cevap C şıkkıdır.

18 ) Aşağıdakilerden hangisi Kamera hareketlerinden biri değildir?

A ) Pan
B ) Tilt
C ) Kaydırma
D ) Optik
E ) Sallama

Çözüm : Yatay çevrinme(pan), Yukarı-Aşağı çevrinme (tilt), Kaydırma hareketi, Optik kaydırma, Doğru cevap E şıkkıdır.

19 ) 12 fotoğraf çeken fotoğraf tabancasıyla ilk sıralı çekimini yaparak uçan pelikan fotoğrafını çeken bilim adamı kimdir?

A ) Thomas Wollaston
B ) Joseph Nicéphore Niépce
C ) Etienne-Jules Marey
D ) Danielo Barbaro
E ) Eadweard Muybridge

Çözüm : Etienne-Jules Marey. Doğru cevap C şıkkıdır.

20 ) Zaman ve uzayın bükülebilir olduğunu ileri süren bilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?

A ) Bergson
B ) Hegel
C ) Kant
D ) Newton
E ) Einstein

Çözüm : yaklaşımında, evrensel bir zaman anlayışının mümkün olmadığını, başka herhangi bir şeyin türevleri olmayan, bununla birlikte kendi özlerinde belirli varoluşlara sahip olan zaman ve uzayın bükülebilir olduğunu ileri sürer. Einstein’a göre; uzay ve zaman noktaları, uzaysal koordinatlarına ek olarak, ayrı bir ‘şimdiler’ çokluğu ile belirlenirler. Buna göre doğru cevap E’dir. Doğru cevap E şıkkıdır.

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.